سپنتایی حضور نیک‌­اندیشی خوش­مرام

*عرفان پهلوانی - بازیگر، منتقد هنری و مدرس دانشگاه

سپنتایی حضور نیک‌­اندیشی خوش­مرام

به گزارش مملکت آنلاین،  آنان که بهره­مند از ظرافت و ژرفای اندیشه از تاریخ تاتر این سرزمین آگاهی دارند، به نیکی می­دانند که میان استاد دکتر قطب‌­الدین صادقی و مرحوم آتیلا پسیانی اختلاف نظرهایی جدی وجود داشت.

از سویی این اختلاف نظرها مربوط به روزگار نزدیک گذشته نیست؛ بلکه چند دهه قدمت دارد و به روزگاری پیش از انقلاب بازمی­‌گردد. بروز این اختلاف نظرهای جدی را می­شود در سخنرانی­‌ها، نوشته­‌ها و نیز آفرینش‌­های هنری این دو هنرمند تاثیرگذار کاوید و یافت.

از دیگر سو نمی­‌باید این اختلاف نظرها را تنها در پیوند با دگرسانی پسند هنری این دو هنرمند دانست؛ بلکه می‌شاید تفاوت دیدگاه آن­ها را برخاسته از دو بینش، اندیشه و ایدئولوژی به­‌شمار آورد. نکته­‌ی جالب آن که اختلاف نظرهای میان دکتر قطب‌­الدین صادقی و مرحوم آتیلا پسیانی را می­شود در دو جریان تاتری چند دهه‌­ی گذشته‌­ی ایران، در هنرمندی طرفداران، دانشجویان و هنرجویان این دو بزرگوار، جست و پیدا کرد. این اختلاف نظرها و جریان­ها بدان اندازه جدی هستند که شایسته­‌ی پژوهش­هایی عمیق باشند.

اما آن­چه درخور درنگ و اندیشه، ستایش ­برانگیز و آموزاننده است، رفتار دکتر قطب‌­الدین صادقی است: تنها چند ساعت پس از فوت مرحوم آتیلا پسیانی ویدیویی از دکتر صادقی در مجازستان منتشر می­شود، ایشان به مرحوم پسیانی ادای احترام می‌­کنند و اجرای آن شب نمایش عروسی خون، نمایشی که به کارگردانی ایشان در حال اجراست را به مرحوم پسیانی تقدیم می­کنند....

شایسته است این واکنش دکتر صادقی را سپنتایی حضور نیک‌­اندیشی خوش­مرام تعبیر کنیم. رفتاری برخاسته از روشن‌­اندیشی هنرمندانه و منشی والا و گرامی و نیز کرداری در پیوند با یکی از بنیان­‌های هنرهای نمایشی، یعنی دیالوگ و گفت­‌وگو، با وجود اختلاف نظر و انتقاد رای در راستای پویایی، نوآوری و پیشرفت....

ای کاش این رفتار را پیشتر از دیگرانی اهل هنر در مواقعی ویژه دیده بودیم و امید آن که چنین مرامی را در آینده، ویژه در بزنگاه‌­هایی خاص در پیش گیریم.

پیش­تر نیز بارها چنین کردار و حضوری را از دکتر قطب‌­الدین صادقی جان به تماشا نشسته و به ستایش برخاسته بودم؛ ویژه در تجربه‌­ی شخصی­ام:

نزدیک به یک دهه پیش و به بهانه­‌ی پایان‌­نامه‌­ی کارشناسی ارشدم، جریان نوگرا و تجربی نمایش آپارتمانی را در راستای گسترش رویدادهای فرهنگی-هنری و همچنین افزایش کارآفرینی و درآمدزایی برای هنرمندان هنرهای نمایشی پیش نهادم؛ شماری که از جریان‌­های روز هنرهای دراماتیک جهان و نیز دلسوزی برای ایران به دور بودند، شماری که گاهی رسانه و گاهی نیز حتی قدرتی را در دست داشتند، از هر تلاشی برای تحقیر و توهین به من و نمایش آپارتمانی فروگذار نکردند....! اما دکتر صادقی رادانه و هوشمندانه، در نظر و عمل، برتر از هر دیگری، از من و این جریان حمایت فرمودند....

بازگفت این یادمان را نه از سر واگویه­‌ای شخصی انجام دادم، نه از سر ادای دین به دکتر صادقی یا کینه­‌توزی نسبت به تحقیرکنندگان و اهل توهین؛ نکته‌­ی بازگفت این داستان آن است که شماری از اهل نقد و نظر، دکتر صادقی را بیشتر دارای گرایش کلاسیک و نوکلاسیک و مرحوم پسیانی را بیشتر متعلق به جریان تجربه­‌گرا و نوگرا دانسته‌­اند؛ اما حمایت عملی و نظری دکتر صادقی از جریان علمی و ضروری نوگرا و تجربه­‌گرای نمایش آپارتمانی درخور درنگ و اندیشه است....

امیدوارم استاد دکتر قطب­‌الدین صادقی جان، پدرام و پدرود، به نیکی پایدار و پویا باشند....

انتهای پیام/

نویسنده: عرفان پهلوانی

ارسال نظر